Anna-Lena Heydar

Islamofobi i pressen

Publicerad 2010-12-16 08:07:30 i Allmänt

Det börjar stå mig upp i halsen. Att Herr Åkesson uttrycker sin åsikt om Islam som "en våldsreligion", förvånar mig inte.  Det jag är riktigt trött på, är att reportrar i SVT inte kan hålla sig för goda för att insinuera samma sak. Det är inte det islamiska samfundet i Sverige som har skapat människor som känner sig utanför och ledsna över att deras födelseländer ödeläggs med bomber och vapen som producerats och, i vissa fall, också avfyras av människor från det nya hemlandet Sverige. Vi har alla en roll i att detta tragiska skådespel.

Varför kallades inte Ärkebiskopen eller någon annan kristen potentat och ställdes till svars i direktsändning för morden i Knutby?

Jag uttryckte min lättnad över att Säpo-chefen verkar hålla huvudet kallt, men han verkar vara den ende i detta läge som försöker analysera och tänka till innan han öppnar munnen. Är det okunskap? Är det sensationsjournalistik?
När en av våra mest erfarna journalister på SVTs nyhetsredaktion uttrycker sig som att det är det muslimska samfundet som skall ta ansvar för att en ensam galning (som dessutom spenderat större delen av de senaste åren i England och Irak!) bestämmer sig för att spränga sig själv i luften, har det gått för långt. Det måste finnas gränser för hur korkad man får vara och fortfarande jobba på en av de kanaler som skall vara Public Service. Jag förväntar mig högre standard på frågeställningar och analys. Alla verkar falla in i Herr Åkessons retorik och samhällsanalys. Och vi vet alla vilket samhälle det skapar.

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Anna-Lena Heydar

Gift sedan 38 år. Har två vuxna barn och två barnbarn. Bor på landet vid kusten i hus.

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela