Anna-Lena Heydar

En grå dag

Publicerad 2008-09-16 08:42:47 i Allmänt

Idag är det en sådan där grå dag. En dag när man vill dra täcket tätare omkring sig och vända sig och somna om igen. Det var verkligen segt att gå upp i morse.  Jag försöker låta bli att tänka på att nu börjar den där mörka perioden. Snart kan man inte gå ut utan reflexväst och pannlampa på morgonen och kvällen. Dagarna kommer att bli så korta att det är mörkt när man åker till jobbet och mörkt när man kommer hem igen.

Det är ju ett tag till det blir så illa och jag försöker att tänka positivt. I förrgår tog vi en kort tur till Bassholmen med båten. Det är bara att åka under Skaftöbron och svänga in genom Strömmarna och slalomåka i sundet mot Kärlingesund, så är man där. Det var en fantastisk dag med hög luft och solsken. Några segelbåtar låg i gästhamnen men det var stilla och tomt framför vandrarhemmet med all underbar snickarglädje. Ett riktigt smultronställe alldeles runt hörnet.

Jag träffade Stefan Bergendal på biblioteket igår och fick veta att de hade planerat en guidad tur med Byfjorden till Bassholmen samma dag som vi var där, men fått ställa in på grund av för litet intresse!! Ni alla som hade chansen att anmäla er, gick miste om en fantastisk dag.  Att gå med guide runt Bassholmen och andra besöksmål ger så mycket mer än att strosa runt själva. Det har naturligtvis sin charm att ensam gå runt och tänka sig hur det var förr, men en bra guide som Stefan kan levandegöra och fördjupa förståelsen för platsen och dess historia.  Uddevalla har tur som har så duktiga guider. Stefan, Gunnar, Simone och ni andra skall ha en eloge för ert arbete med att sprida kunskap om vår närmiljö.

När jag sitter och tänker på allt trevligt som hänt denna sommar och som fortfarande är att vänta denna höst så kan jag nästan glömma denna grå dag och om jag inte har helt fel så glimtar solen igenom lite försiktigt bakom molnen just nu. Det kan nog bli några soliga dagar till innan mörkret sänker sig och då får vi väl tändä lite ljus och göra det bästa av den tiden också.

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Anna-Lena Heydar

Gift sedan 38 år. Har två vuxna barn och två barnbarn. Bor på landet vid kusten i hus.

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela