Anna-Lena Heydar

Ikea öppnar portarna.

Publicerad 2013-05-08 08:11:29 i Allmänt

Idag är det öppningsdags för det nya Ikea-varuhuset i Uddevalla. Jag har lite dubbla känslor inför det stora bygget mitt på en vacker kulturmark, som nu plattats till och asfalterats för att ta emot alla bilar och köphungriga kunder. Själv blir jag svettig och pulsen stiger varje gång jag tvingas gå in på ett stort köpcenter. Små lokala butiker med lokalt producerade varor, som E.k. logiskt butik vid torget ger mig däremot energi och lugn.
 
Ikea i Uddevalla har ändå några positiva sidor som jag vill framhålla. Personalen är till större delen heltidsanställda, vilket tyvärr inte är en självklarhet inom handeln. Många handelsanställda har deltider och timanställningar med mycket osäkra anställningsförhållanden. En annan fråga som är väldigt viktig är den bäckravin som går genom området och som nu är en viktig del av dagvattenhanteringen. Här sågs laxarna leka under byggtiden och det ska förhoppningsvis fortsätta.
 
Öppningsdagen är naturligtvis väl vald, en långhelg då många tillresta sommarboende är på väg till sina hus inför sommarsäsongen. Jag väljer att vänta lite med mitt premiärbesök för att undvika den värsta ruschen, men visst kommer jag också att besöka det nya Ikea snart. Det ligger ju så lägligt till på hemvägen.

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Anna-Lena Heydar

Gift sedan 38 år. Har två vuxna barn och två barnbarn. Bor på landet vid kusten i hus.

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela