Anna-Lena Heydar

feminist - ja visst.

Publicerad 2013-07-21 19:09:42 i Allmänt

Det är lätt för mig att säga att jag är feminist. Inget kan vara mer självklart än att kvinnor och män ska vara jämlikar och ha samma möjligheter att leva det liv de själva vill. För min del är det obegripligt när en kvinna säger att hon inte är feminist. Vilken del av alla rättigheter och skyldigheter är det hon inte vill ställa upp på? Rösträtt, rätt att själv bestämma om och när msn vill hs sex eller gifta sig, resa, jobba med det man vill, äga något eller sätta på sig kläder som man själv trivs med och känner sig bekväm i ???
 Ofta säger också dessa människor att vi är ju så olika, män och kvinnor. Den lilla skillnaden (och den är i alla fall jag väldigt glad för...) är våra reproduktionsorgan. Att kvinnors muskler vanligtvis är mindre och våra ben lite klenare är småsaket i sammanhanget. Kan faktiskt inte komma på någon skillnad som kan utgöra grund för att man ska göra skillnad på män och kvinnor som grupperingar. Att man som individ väljer olika och har olika sätt att leva sina liv är däremot en helt annan femma.
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Anna-Lena Heydar

Gift sedan 38 år. Har två vuxna barn och två barnbarn. Bor på landet vid kusten i hus.

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela