Anna-Lena Heydar

Kvinnoilska

Publicerad 2012-03-03 10:12:10 i Allmänt

Nu är jag förbannad igen. Läste i tidningen om en man som kommit till en kvinnas arbetsplats och kallat henne hora med mera,framför hennes arbetskamrater. Domstolen tyckte inte att det var så allvarligt, även om det naturligtvis var olämpligt och lätt kränkande! En flicka anmäler sin lärare för kränkande och sexistiskt tilltal. Anmälan läggs ner.

Hur ska vi kunna hävda, med någon sorts integritet, att vi vuxna inte accepterar att barn och ungdomar kallar varandra hora, bög, subba med mera, om inte vuxensamhället markerar tydligare när det gäller dem själva? Jag är förbannad över att domstolen inte ser allvarligare på att en vuxen man häver ur sig kränkande ord. När vi dessutom vet att det börjar med kränkande behandling för att sedan övergå i handgripligheter, är det ofattbart att man fortfarande inte ser sambandet.  Uppenbarligen är attityderna djupt rotade i vårt samhälle.

Kommentarer

Postat av: Miriam Rauthing

Publicerad 2012-03-03 14:49:10

Det som gör MEJ förbannad, är att det var "OK" att han kunde komma och skrämma "hans" kvinnas vittne(mej) till hur han ägnat sig åt kvinnofridskränkning och detta ostraffat. Jag har alltså varit närvarande när han burit hand på henne (1 tillfälle) och hur han följt efter och ofredat och trakasserat henne vid flertalet andra tillfällen.

Postat av: Miriam Rauthing

Publicerad 2012-03-03 14:51:56

Förresten var det fel av tidningen att skriva att det var arbetskompisar närvarande, det var rena turen att en arbetskompis kom att höra allt nedanför trappan, så jag fick ett vittne. Anmälan lades inte ner, det var uppe i rätten och han blev friad.

Postat av: Miriam Rauthing

Publicerad 2012-03-03 15:30:39

Förlåt att jag inte samlar alla tankar på en gång och får ihop ETT inlägg :)



Det allra allra värsta är förstås att min väninna inte fått sina otaliga polisanmälningar att komma upp i rätten. Trots att vi är flera som är vittnen till kvinnofridskränkning -flera som blivit hotade och trakasserade av mannen också.

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Anna-Lena Heydar

Gift sedan 38 år. Har två vuxna barn och två barnbarn. Bor på landet vid kusten i hus.

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela