Anna-Lena Heydar

skolfundering

Publicerad 2012-07-01 12:27:18 i Allmänt

Sitter och tittar på kunskapskanalen. Fastnade för ett program om forskning kring koncentrationssvårigheter och ADHD och skolresultat. Det känns ju egentligen ganska självklart att barn som inte känner att han/hon inte kan koncentrera sig för att avsluta en uppgift, kommer att få det svårt att klara skolan.

Om en tredjedel av alla personer på en arbetsplats underpresterar (vilket lärare gett uttryck för i de studier som gjorts om skolan), skulle man då inte göra en rejäl genomlysning av arbetsplatsen för att se var problemet ligger? Är det ledarskapet, den pedagogiska miljön, det pedagogiska stödet, kunskapen hos lärare, storlek på klassen....

Om man inte jobbar systematiskt utifrån det faktiska uppdraget som skolan har; att ge barnen förutsättningar att lära sig för livet, hur ska man då kunna utveckla verksamheten så att man når målet/målen? Det saknas inte kunskaper om vad som krävs. Det som saknas är att dra lärdom av de studier som görs och genomföra de förändringar som föreslås.

Kommentarer

Postat av: Maggan

Publicerad 2012-11-08 08:27:21

Hej. Jag jobbar som gymnasielärare och tror mycket ligger i att vi lärare inte har den kompetens som behövs för olika diagnoser och även annat. Ändå är det vi som ofta eleven pratar med och man försöker lyssna och ställa egna amatördiagnoser...tyvärr är det ju ekonomin som styr och det man först drar in på är specialpedagoger, sjuksystrar, kuratorer mm Ändå har vi på Agneberg ganska bra resurser fast inte i själva klassrummet. Där upplever jag att jag måste ägna FÖR mycket tid till stökiga och skoltrötta elever (då även en del av dem naturligtvis har problem som gör studierna svåra på ett eller annat vis) Problemet är ju då också att de duktiga och studiemotiverade inte blir sedda heller och inte får den utmaning de behöver och man tyvärr även gör att de blir mindre motiverade. Detta sparande i skolan kostar ju senare i livet kanske.

Svar: Det var uppenbart länge sedan jag var inne och tittade i min blogg ;-) Dina kommentarer är så kloka. Jag tror att det finns så mycket lärare skulle vilja göra men inte får tid till. Min syster är lärare så jag har hört en del. Så mycket tid går åt till administrativa sysslor (skriva om eleven, sätta betyg ....) som skulle kunna vara tid för eleven. Det är ju pedagoger ni är inte administratörer!
Anna-Lena Heydar

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Anna-Lena Heydar

Gift sedan 38 år. Har två vuxna barn och två barnbarn. Bor på landet vid kusten i hus.

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela