Anna-Lena Heydar

fascismens ansikte

Publicerad 2012-04-21 04:08:56 i Allmänt

Det leende som provoserar och upprör så många, får mig att inse hur den fascistiska ideologin kan avhumanisera medmänniskor så till den milda grad, att en massmördare kan se sig själv som offer och hjälte.  Det är viktigt att förstå att de strömningar som idag finns i vårt samhälle och som yttrar sig i att SD kommit in i riksdagen samt att vi sitter klistrade vid nyhetsrapporteringen från rättegången mot Breivik, är sammankopplade.  Inte så att jag menar att sd anhängare är massmördare. Det vore förskräckligt.

Å andra sidan känner jag igen mig i den berättelse som lästes upp i rätten och där en kvinna namngavs och blev exempel på det som skulle utrotas, eftersom hon fött barn som inte var rätt färg. Det är en åsikt som är vanlig bland sd-väljare och som jag fått höra i telefonluren mer än en gång av människor som delar den världsbild som massmördaren har. Han har, gång på gång, fått bekräftelse på att hans analys är sann och delad av många. Han är inte ensam utan en del av ett större sammanhang. Därför är det viktigt att ta till sig att detta är bara ett av fascismens ansikte som vi ser leende i Oslos rättssalar.

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Anna-Lena Heydar

Gift sedan 38 år. Har två vuxna barn och två barnbarn. Bor på landet vid kusten i hus.

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela