Anna-Lena Heydar

naturens krafter

Publicerad 2011-09-22 08:05:14 i Allmänt



Jag är fortfarande lite stolt över mig själv. Att jag vågade gå ut längs den långa gången ut till vågkraftverket i Hanstholm i styv kuling.  Ändå var jag inte modig, eftersom jag faktiskt inte ens var rädd! I vanliga fall är jag inte bekväm med att gå på gallerförsedda gångar uppe i luften. Jag har alltid haft svårt för höjder, utom när jag klättrar i berg. Ett berg känns så mycket stabilare än ställningar och torn.  Vågkraftverket är en testanläggning och de stora armarna (puffarna som man ser på bild 2) sänks ner i vattnet för att sedan fånga kraften i vågorna genom att guppa upp och ner.  En stor försökspark med enorma vindkraftsverk planeras också i kommunen som nu är mer än självförsörjande på förnyelsebar energi.

Man kan ju använda vinden på många olika sätt. Här på bilderna ser man minst tre. Vindkraftverk, vågkraftverk och windsurfing. Klitmölle har döpts till Cold Hawaii och det finns faktiskt fog för det. När vi var där, arrangerades vm i windsurfing.

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Anna-Lena Heydar

Gift sedan 38 år. Har två vuxna barn och två barnbarn. Bor på landet vid kusten i hus.

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela