Anna-Lena Heydar

11 september

Publicerad 2011-09-12 08:48:59 i Allmänt

Det var nästan så att jag drog en suck av lättnad när denna dag äntligen var till ända. Det kan bli lite för mycket av grottande i alla detaljer, även om jag samtidigt har lite dåligt samvete för att jag inte sitter klistrad framför teve eller radio och tar del i allt. För visst är det viktigt att analysera och tänka på hur det har påverkat, och fortfarande påverkar vår vardag, det som hände där i New York.

Jag lyssnade på en intressant diskussion om skillnaderna på hur samhället har reagerat på terrordåden i respektive USA och Norge. I Usa har samhället slutit sig och en rädsla har förlamat alla och allt. Man har ställt om samhället för krig. I Norge har samhället tagit ställning och stärkt de demokratiska institutionerna och människors beslutsamhet för att inte låta sig skrämmas till odemokratiska handlingar.

Det kan vara som min kloka dotter säger att skillnaderna är att i USA kom attacken utifrån och i Norge kom den inifrån. Jo, det är en stor skillnad men jag hoppas att reaktionen i Norge hade varit likadan även om det hade varit en islamistisk terrorist (som ju alla experter förutsatte, innan man visste vad som hänt!). Det får vi ju inte veta, men det är ändå viktigt att fundera över hur vår reaktion kommer att bli om vi utsätts för något liknande.  Skulle vi skapa ett samhälle av kontroll och rädsla, som i USA, eller skulle vi orka ställa oss upp sida vid sida som våra norska grannar?

Kommentarer

Postat av: Lotta K

Publicerad 2011-09-25 22:09:23

Jag håller med om att det är skillnad på attack utifrån och inifrån, men jag tror det finns fler skillnader. Om man ser till de attacker i USA som kommit "inifrån" (Oklahoma City bombningen, skolskjutningar som Virginia Tech eller i Littleton, CO) så har de ju inte lett till någon inre samling eller styrka, direkt. Jag tror den stora skillnaden är vilken inställning och vilja man har. Det handlar om att bestämma sig för vad man vill, och så handla efter det. Och omvänt kan man analysera "reaktionerna" på samma sätt: Länderna reagerade med att göra det de innerst inne ville göra hela tiden, oavsett attackerna.

Postat av: Anna-Lena Heydar

Publicerad 2011-09-26 09:26:01

lotta, det verkade ju onekligen som om patriot act bara låg och väntade i någon byrålåda.

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Anna-Lena Heydar

Gift sedan 38 år. Har två vuxna barn och två barnbarn. Bor på landet vid kusten i hus.

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela