Anna-Lena Heydar

Förebilder

Publicerad 2011-05-27 08:24:51 i Allmänt

En man går ner mot stranden för att ta sitt liv. På väg ner, ser han en pojke som sitter i sanden. Pojken tittar på honom och ur ögonen strålar en livsglädje som får mannen att känna sådan skam att han väljer att fortsätta leva. Om en liten pojke, utan armar och utan ben, kan utstråla sådan livsglädje, hur kan då han, en man med alla förutsättningar att få ett gott liv, känna en sådan livsleda?

Ibland är våra förebilder inte de vi kanske i förstone skulle tänka som förebilder. Härom dagen fick jag se en rejält överviktig kvinna som joggade i en lång uppförsbacke, med sådant fokus och styrka att jag kände skam över att jag inte kommit igång med mina föresatser.

Idag tog jag min runda. Med mycket möda och ganska långsamt, tog jag mig uppför sista backen och tänkte; Undrar om jag kan få förmånen att bli en förebild för någon? En medelålders, otränad kvinna som gör sitt bästa, kan det vara nåt att ha som förebild?

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Anna-Lena Heydar

Gift sedan 38 år. Har två vuxna barn och två barnbarn. Bor på landet vid kusten i hus.

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela