Anna-Lena Heydar

Fritidsverksamheten

Publicerad 2011-03-04 08:03:38 i Allmänt

Fritidspedagogerna i skolbarnomsorgen har länge varit en bortglömd grupp inom skolan. De har en lång utbildning med stort fokus på barns inlärning och behov och är en viktig resurs för barnens utveckling. Under mina barns första år i skolan, var de en integrerad del genom "barnskolan". 
Jag var lite skeptisk till den först, men fick lära mig att det var en alldeles utmärkt idé. Lärarna (åtminstone de som mina barn hade som lärare) uppskattade att få en annan grupp in i lärarlaget, som kompletterade deras egen roll och kompetens.  Det underlättade för dem att anpassa skolan till individuella behov, genom att exempelvis en elev som behövde mer fysisk aktivitet kunde få "springa" av sig utanför klassrummet och en elev som behövde lugn och ro kunde få en egen hörna. Alla barn har ju olika förutsättningar och behov, vilket är svårare att ge om det bara finns ett klassrum och en lärare.

Tyvärr lades ju barnskolan ner efter några år. (på grund av ekonomi?) Jag var själv inte politisk aktiv vid den tiden och är inte så insatt i vad som hände. Sättet att arbeta gemensamt kring barnens utveckling, verkade fungera alldeles utmärkt.  Jag kan därför inte annat än instämma i dagens ledare i Bohusläningen och hoppas att dagens politiker i Barn- och utbildningsnämnden tar till sig de tankarna och tittar över om det behövs mer resurser för att ge skolbarnomsorgen möjlighet att vara den viktiga resurs och komplement till skolans lärare, som den kan vara.

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Anna-Lena Heydar

Gift sedan 38 år. Har två vuxna barn och två barnbarn. Bor på landet vid kusten i hus.

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela