Anna-Lena Heydar

Fri tolkning

Publicerad 2011-03-02 07:28:39 i Allmänt

Att bli recenserad i tidningen för ett inlägg som man aldrig gjort, känns underligt och mycket frustrerande. Jag ställde en fråga om inriktningen på den nya lärarutbildningen och tillskrivs helt plötsligt åsikter som ligger så långt från mina verkliga åsikter att man baxnar.

Att lärare inte skulle behöva utbildning är ju rent löjligt och jag hoppas verkligen att alla andra som satt i salen hörde vad jag faktiskt sa. Jag står för att jag tycker att didaktik och pedagogik bör bli ett starkare inslag i lärarutbildningen än det är idag, tillsammans med ämneskunskaper.  Under lång tid har fritidspedagogutbildningen haft mer pedagogik och didaktik än lärarutbildningen.

Det är inget lätt yrke att vara lärare. Att leda och guida unga människor och se till att de får med sig de kunskaper de behöver på vägen, är det viktigaste och mest ansvarsfulla uppdrag man kan få.  Då måste vi också se till att lärare får de bästa förutsättningarna för att klara sitt uppdrag, genom en komplett utbildning, kombinerat med ett mentorskapsprogram (typ AT-tjänstgöringen).

Kommentarer

Postat av: Anonym

Publicerad 2011-03-02 21:32:58

Ja du, jag har mött några gamla Östrabolärare som var lite ledsna idag!

Postat av: Anna-Lena Heydar

Publicerad 2011-03-03 19:59:26

Då hoppas jag att de läste min insändare idag och får höra vad jag egentligen sa. Många av mina bästa lärarerfarenheter kommer just från Östrabo!

Det är precis den sortens lärare som har både goda, breda och djupa ämneskunskaper och som också besitter didaktiska och pedagogiska kompetenser så att de kan vara goda lärare.

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Anna-Lena Heydar

Gift sedan 38 år. Har två vuxna barn och två barnbarn. Bor på landet vid kusten i hus.

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela