Fri tolkning
Att bli recenserad i tidningen för ett inlägg som man aldrig gjort, känns underligt och mycket frustrerande. Jag ställde en fråga om inriktningen på den nya lärarutbildningen och tillskrivs helt plötsligt åsikter som ligger så långt från mina verkliga åsikter att man baxnar.
Att lärare inte skulle behöva utbildning är ju rent löjligt och jag hoppas verkligen att alla andra som satt i salen hörde vad jag faktiskt sa. Jag står för att jag tycker att didaktik och pedagogik bör bli ett starkare inslag i lärarutbildningen än det är idag, tillsammans med ämneskunskaper. Under lång tid har fritidspedagogutbildningen haft mer pedagogik och didaktik än lärarutbildningen.
Det är inget lätt yrke att vara lärare. Att leda och guida unga människor och se till att de får med sig de kunskaper de behöver på vägen, är det viktigaste och mest ansvarsfulla uppdrag man kan få. Då måste vi också se till att lärare får de bästa förutsättningarna för att klara sitt uppdrag, genom en komplett utbildning, kombinerat med ett mentorskapsprogram (typ AT-tjänstgöringen).
Att lärare inte skulle behöva utbildning är ju rent löjligt och jag hoppas verkligen att alla andra som satt i salen hörde vad jag faktiskt sa. Jag står för att jag tycker att didaktik och pedagogik bör bli ett starkare inslag i lärarutbildningen än det är idag, tillsammans med ämneskunskaper. Under lång tid har fritidspedagogutbildningen haft mer pedagogik och didaktik än lärarutbildningen.
Det är inget lätt yrke att vara lärare. Att leda och guida unga människor och se till att de får med sig de kunskaper de behöver på vägen, är det viktigaste och mest ansvarsfulla uppdrag man kan få. Då måste vi också se till att lärare får de bästa förutsättningarna för att klara sitt uppdrag, genom en komplett utbildning, kombinerat med ett mentorskapsprogram (typ AT-tjänstgöringen).