Anna-Lena Heydar

Medicin eller drog?

Publicerad 2011-02-14 13:32:01 i Allmänt

Vet inte om någon mer an jag har noterat skylten; Kronans droghandel, när man åker till Landvetter? Det fick mig alltid att småle.  Att Kronan skulle syssla med droghandel, i bästa maffiastil, är ju lite småkul.  Kanske inte så länge till.

Visst finns morfin och andra smärtstillande medel redan, men på senaste tiden börjar man diskutera cannabis och hasch i medicinskt syfte? Nyligen beslutade FN att kokablad är narkotika och därför inte tillåtet att handla med. Detta känns ju lite underligt om man samtidigt legaliserar cannabis och hasch som är en "västerländsk" konsumtion. Inte konstigt att många i Latinamerika protesterar och kallar beslutet för ren rasism och kolonialism. Nu ska vi inte blanda ihop kokablad med kokain, det är två helt olika saker. I medicinska undersökningar har man kommit fram till att kokabladen kan ha positiva hälsoeffekter. Det gäller inte kokain!

Det är svårt att vara helt svart eller vit när det gäller produkter som finns runt omkring oss. Kaffe, tobak och socker, är produkter som inte är nyttiga. De kan tyckas ganska harmlösa men ser man på kol och andra följdsjukdomar, är det tydligt att de står för en stor del av ohälsan i världen. Jag menar absolut inte att vi ska legalisera andra onyttigheter, för att det ska vara "rättvist", snarare tvärtom.  Samtidigt får man inte vara så kulturellt förblindad att man inte kan lyfta upp frågan på bordet och jämföra olika alternativ på ett så rättvist sätt som möjligt.

Även om jag rent instinktivt studsar till när jag läser om cannabis som medicin, så ska jag försöka sätta mig in frågan innan jag dömer ut det.

Kommentarer

Postat av: Lotta K

Publicerad 2011-02-23 16:39:47

Marijuana är effektivt mot biverkningar av cellgifter, tex. Som illamående, och smärta. Används också vid grön starr, men jag är osäker på varför. Jag har funderat mycket på varför vi (svenskar av en viss generation?) (eller svenskar i allmänhet?) har så svårt att acceptera detta. I Kalifornien är inställningen väldigt annorlunda. Som jämförelse tycker svenskar det är "normalt" med alkohol i mycket större utsträckning än genomsnittskaliforniern.

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Anna-Lena Heydar

Gift sedan 38 år. Har två vuxna barn och två barnbarn. Bor på landet vid kusten i hus.

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela