Anna-Lena Heydar

The wasted vigil

Publicerad 2010-01-03 19:56:20 i Allmänt

Vet inte riktigt hur man skall översätta. Kanske Den störda (förstörda) vakan. Det är i vilket fall en fantastisk bok av den pakistanskengelske Nadeem Aslam. En sorgeskrift över Afghanistans historia och nutid, som trots allt andas hopp, även om det är i mycket små portioner. När jag lade ifrån mig boken efter att ha läst den, fortsätter jag att bläddra och läsa valda delar. Det är så mycket fakta och så många välskrivna texter. 

Mitt i allt detta kaos som feodala krigsherrar, talibaner och andra maktsymboler, i symbios med kgb/cia, utsätter Afghanistans befolkning för, finns människor som försöker leva sina liv, sörja sina försvunna och kanske döda kära. Ingen bryr sig om dem som verkligen skall skyddas. Inte ryssarna. Inte amerikanarna. Inte de styrande i Afghanistan. Inte Sveriges flyktingpolitik. Det enda som betyder något är strategiska maktallianser.

Jimmy Carters rådgivare Zbigniew Brzezinski, svarar på frågan om han ångrar det amerikanska stödet till Talibanerna: "Vad är viktigast för världshistorien - Talibanerna eller Sovietunionens kollaps? Några få upprörda muslimer eller frigörelsen av centraleuropa och slutet på det kalla kriget? "

Ingen vill ta ansvar för den lilla människan som hamnar mitt i storpolitikens maktspel.

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Anna-Lena Heydar

Gift sedan 38 år. Har två vuxna barn och två barnbarn. Bor på landet vid kusten i hus.

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela