Anna-Lena Heydar

P1

Publicerad 2010-01-17 12:55:34 i Allmänt

Satt i bilen och lyssnade på P1 på vägen hem från Göteborg härom dagen. Vanligtvis har jag Radio Sotenäs i bilen, men när jag hamnar utanför sändningsområdet (någonstans vid Säve) brukar jag slå över på P1. Det är alltid något intressant program.  Först var det modevärlden och Gaultier. Inte något ämne som jag vanligtvis brukar sätta mig in i, men jag måste erkänna att min bild av Gaultier är lite annorlunda efter det programmet. Inte bara strut-tuttar och korsetter.

Därefter kom ett program om en engelsk studie om välfärd och ekonomisk tillväxt. Nu har jag glömt namnet men det finns säkert på nätet. En professor har sammanställt en hel hoper olika studier i ämnet och kommit fram till att det finns ett samband, upp till en viss nivå av BNP per capita. Om BNP per capita ökar i till exempel Mali, så får alla generellt en högre välfärdsnivå. Men, om ett land som redan har en hög nivå på sitt BNP per capita ökar, så är det inte självklart att också den generella välfärden ökar!

Man kan ta USA som exempel. Här är BNP per capita hög men här hittar man också en låg generell välfärd och hög brottslighet. Det finns en annan faktor som är viktigare för hur människors levnadsnivå är när man kommer upp i en viss nivå på BNP per capita, och det är hur denna är fördelad. Om det är en relativt jämn fördelning av BNP per capital är också den generella välfärden hög. Om det är en ojämlik fördelning, så kan den generella välfärden hamna under de nivåer som finns i fattiga länder. Jämför till exempel barnadödligheten i USA och Costa Rica. Costa Ricas BNP per capita är en fjärdedel av USAs, men deras barnadödlighet är lägre.

Studien visar alltså att moderaternas tes om vikten av att öka ojämlikheten och löneskillnaderna för att få en  högre tillväxt och mer generell välfärd till alla, inte håller! Visst skulle den kunna ge tillväxt (som i USA innan krisen) men den skulle leda till ökade klyftor (vilket vi redan kan konstatera) och lägre generell välfärd!  Ännu ett argument för att välja en röd-grön regering i nästa val.

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Anna-Lena Heydar

Gift sedan 38 år. Har två vuxna barn och två barnbarn. Bor på landet vid kusten i hus.

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela