Anna-Lena Heydar

Okunnighet?

Publicerad 2010-01-04 14:04:52 i Allmänt

Dagens gästkrönika i Bohusläningen är något av det mest okunniga jag har läst. I en svepande formulering påstår Andreas Bergh att Fair Trade-kriterierna morarbetar storskalighet.  Min fråga är om han överhuvudtaget vet vilka kriterier som finns för att få märka sina varor med Rättvisemärkt - Fair Trade?

Rättvisemärkt har kriterier för olika typer av producenter (och produkter), från kooperativ och småskalig produktion till plantager och storskalig produktion. Alltså kan en producent som följer kriterierna för mänskliga rättigheter och ILOs arbetsrättsliga regler få märka sina produkter med Rättvisemärkt, oavsett om det är en liten eller stor producent.  Det är arbetarnas rätt till rimliga löner och arbetsvillkor som står i fokus för Rättvisemärkt.

Vad som är sant är att många av de produkter som finns i handeln idag och har certifierats av Rättvisemärkt - Fair Trade, är producerade av små enskilda bönder och kooperativ. Det är de som har ett naturligt intresse av att utveckla produktionen på ett ekonomiskt, ekologiskt och socialt ansvarsfullt sätt.  Sant är också att fler och fler stora företag och producenter har anslutit sig till Rättvisemärkt - Fair Trade. Det beror på det intresse som konsumenterna visar för att köpa produkter som framställts med ansvar för fackliga och mänskliga rättigheter som bas.

Genom att välja Rättvisemärkt - Fair Trade när jag handlar i butiken, så kan jag som konsument gynna de företag som tar ekonomiskt, ekologiskt och socialt ansvar, oavsett hur stora eller små de är.

Kommentarer

Postat av: Fritt ur hjärtat

Publicerad 2010-01-05 07:23:35

Jag tänkte på generlaisering när jag läste. Tyckte han gjorde det lätt för sig genom att peka på att större ofta inte är rättvisemärkta. Inte att de har ett ansvar för det själva. Tänkte direkt på Gevalia som jag ju helt slutat köpa för de VILL inte blir Rättvisemärkta.

Postat av: anna-lena heydar

Publicerad 2010-01-05 12:44:36

Även stora producenter kan ju ändra sig om kunderna väljer bort deras produkter ;-)

Postat av: bergh

Publicerad 2010-01-08 09:37:25

Ja, det vet jag, liksom jag vet en hel del om hur kraven varierat över tiden, och vilka argumentationslinjer som finns inom fairtrade-rörelsen, som ju inte alls är homogen. Så naturligtvis är det en generalisering.



Min motfråga: Har du läst rapporten av Helena Johansson jag hänvisar till?



Länk finns här:



http://www.andreasbergh.se/blogg/2009/11/18/arets-julklapp-en-rapport-om-fairtrade.html

Postat av: anna-lena heydar

Publicerad 2010-01-08 09:56:52

Bergh

Hela grunden för den rapport som du hänvisar till är fel! Att blanda in bistånd i diskussionen är mycket okunnigt (förvånande att SLU och Lunds Universitet inte har större koll).

Rättvis handel är en rättvis och jämbördig relation mellan parter. Bistånd kan aldrig bli en jämbördig relation och det är den situationen som Rättvis handel vill åtgärda. Alltså är inte bistånd ett alternativ till Rättvis Handel.

Det är däremot ett komplement till att rätta till de ojämlika förhållanden som finns i världen. Alltså kan man både handla Rättvisemärkt och rättvist handlade produkter samtidigt som man ger stöd i form av bistånd, även på det privata planet. Inom Coop kan man till exempel ge Utan Gränser de avjämnade beloppen på sina inköp. Snabbt och enkelt för mig som konsument!

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Anna-Lena Heydar

Gift sedan 38 år. Har två vuxna barn och två barnbarn. Bor på landet vid kusten i hus.

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela