Anna-Lena Heydar

Oxevik tidigt 1900-tal

Publicerad 2010-02-18 09:05:45 i Allmänt


En vy över Oxevik från tidigt 1900-tal. (fick den från min pappas kusin Gösta Engström) Man ser Gullmarn i bakgrunden med Lysekils kyrka som utropstecken. (precis som idag) Skorstenen på Guanofabriken finns inte idag, men resten av fabriken står som ett minne från gångna tiders arbetsplats.

Vårt hus finns ännu inte (den vackra enebacken vid bergsknallen mitt i bilden) och vägens dragning är inte som den ser ut idag.  Annars känner man igen sig och kan orientera sig tack vare bergen.

Kommentarer

Postat av: Lae i Nordtorp.

Publicerad 2010-02-19 14:31:11

När jag ser din härliga gamla bild och förstår att du har anknytning till platsen undrar jag om du har läst mitt inlägg om Maria på Gedevik? Om inte har du länken här. http://nordtorp.blogspot.com/2009/02/maria-pa-gedevik.html

Postat av: anna-lena heydar

Publicerad 2010-02-20 09:38:36

Jo, jag har boken och min pappa gick i sin barndom till Marri (med betoning på a, som den uttalas här på kusten - Sofia blir Soffi)och hämtade mjölk i en liten mjölkkanna.

Ön mittemot Getvik är Småholmarna. På andra sidan, mot Lysekil, finns en härlig sandstrand med mycket badande på sommartid.

Visst bor jag mitt i Paradiset?

Postat av: Lae i Nordtorp.

Publicerad 2010-02-20 12:36:05

Visst gör du. Jag brukar säga att Bohuslän börjar vid strömmarne och går norrut.

Postat av: Ulf J

Publicerad 2010-02-28 17:22:41

Jo, Oxevik 3:2 ser man taket på och det var nog innan huset målades vitt.

Brodern

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Anna-Lena Heydar

Gift sedan 38 år. Har två vuxna barn och två barnbarn. Bor på landet vid kusten i hus.

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela