Anna-Lena Heydar

Kvartalspolitik?

Publicerad 2010-08-13 20:52:29 i Allmänt

Jag har svårt med kvartalskapitalismen och dess kortsiktiga vinstintressen. Det ger inga långsiktiga satsningar och en rädsla för att ta risker. Det skapar inte heller modiga ledare som har visioner, med längre liv än just ett kvartal.
Nu har kvartalskapitalismen smittat av sig på politiken.

KG Bergström uttalar sig med säkerhet om att Mona så klart måste avgå om hon inte vinner valet i höst! Varför är det så självklart? Erlander var inte speciellt populär de första mandatperioderna och han vann folkets hjärtan efter långsiktigt arbete och visioner. Jag har hört att det inte går att jobba långsiktigt och visionärt längre i politiken eftersom det är ett annat tempo idag. Det är kvalificerat bullshit, enligt mitt sätt att se det. Vi bestämmer väl själva om vi vill gå in i det tempot eller inte?

Jag accepterar inte att vi får en kvartalspolitik med kort bästföredatum. Det är kvartalskapitalismen som har fört oss till det samhälle vi har idag med klimatproblem, obalans och orättvisor. Nu krävs visioner och modiga politiker som arbetar på lång sikt för att skapa ett samhälle med ekonomisk, social och ekologisk balans.  Jag förutsätter att Mona Sahlin får chansen att fortsätta det arbetet även efter valet, oavsett vem som vinner.

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Anna-Lena Heydar

Gift sedan 38 år. Har två vuxna barn och två barnbarn. Bor på landet vid kusten i hus.

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela