Anna-Lena Heydar

Ge drömmen en chans

Publicerad 2010-04-26 09:14:53 i Allmänt

Jag drömmer mig ofta bort och tänker på hur jag ska lyckas med det ena eller andra projektet. Vissa projekt har jag genomfört, medan andra ligger där och väntar på att få en chans. Ibland är det inte rätt läge att genomföra det man vill.  När barnen är små eller jobbet tar för mycket tid får andra saker stå tillbaka.  Drömmar är viktiga för oss människor och för att vi ska må bra, men verkligheten är ännu viktigare. 

I sin valbroschyr (med just namnet "Ge drömmen en chans") presenterar Centerpartiet tre områden som de drömmer om att utveckla. Den första drömmen handlar om att minska Ungdomsarbetslösheten. Där är vi helt överens. Frågan är bara vad en "schyst" lön är? Den andra drömmen är att göra Sverige till det nya matlandet. Det trodde jag redan att vi var! Vi har stjärnkockar i världsklass och exotiska råvaror av bästa kvalitet. Här ligger vi redan i framkant. Kanske kan vi bli lite kaxigare och våga sträcka på oss lite mer?

Det är den tredje drömmen som får mig lite villrådig. Nu vill Centerpartiet sälja "the Swedish model" utomlands! Vilken modell menar man då?  Det som en gång kallades den svenska modellen är idag en skadeskjuten och ganska sargad konstruktion, där grunden är misstänksamhet, inte solidaritet. Vi misstänker de som inte har ett arbete för att inte vilja arbeta. Vi misstänker den som är sjuk för att simulera. Vi misstänker den som är hemma med sjuka barn för att jobba svart. Är det den modellen vi skall exportera till utlandet?

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Anna-Lena Heydar

Gift sedan 38 år. Har två vuxna barn och två barnbarn. Bor på landet vid kusten i hus.

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela