Anna-Lena Heydar

Centrumutveckling

Publicerad 2010-04-14 08:50:03 i Allmänt

Rolf Jonsson, ordförande i Svensk Handel Uddevalla, skriver i sin debattartikel om vikten av tillgänglighet till centrum för att centrumhandeln ska kunna konkurrera med det externa köpcentret Torp.  Parkering och trafik i centrum är en av de frågor som behandlats i tekniska nämnden ett stort antal tillfällen. Den nuvarande majoriteten har redan beslutat om flera förändringar under mandatperioden (försäljning av parkeringshusen, miljöbilsparkering, biltrafik och parkering i centrumkärnan) och många olika intressen uppvaktar och kontaktar politikerna i nämnden. Det finns lika många synpunkter som det finns medborgare.

Jag tycker att vi måste sätta oss ner och fundera igenom saker ordentligt innan vi fattar beslut om att göra stora förändringar. Vad är det vi vill uppnå? Om man jämför med Torp, vilket ju alla debattörer verkar vilja göra, så parkerar man utanför köpcentrumet och går sedan ganska lång sträcka innan man kommer in i affärerna. Jämför man med centrumkärnan så är det ungefär lika långt från Södra Hamngatan, Lotsarnas Kolhage, Kampenhof eller något av våra parkeringshus. När det gäller centrumhandeln, så verkar man vilja skapa en situation där kunden snabbt stannar till framför dörren på varje enskild butik för att sedan snabbt ge sig därifrån. Är det en idealisk köpsituation?

I Danmark finns exempel på städer som har stängt av centrala stadskärnan för biltrafik (förutom för speciella fordon med tillstånd). Där var handeln mycket skeptisk till en början, men insåg sedan att kunderna började strosa i lugn och ro, och faktiskt handlade mer än före avstängningen! Kanske är det så att centrumhandeln borde sluta fundera så mycket på tillgänglighet för biltrafik, och istället fundera över tillgänglighet för kunderna? Jag vill i alla fall inte som besökare i centrum kryssa mellan bilar.  Centrumkärnan bör vara till för människor, handel, kaféer, restauranger och aktiviteter. Bilen kan jag gärna lämna i utkanten.

Kommentarer

Postat av: Simone

Publicerad 2010-04-14 11:19:37

AMEN:-)

Postat av: Lae i Nordtorp.

Publicerad 2010-04-14 16:29:46

Vi är överens. Men jag tänkte tala om att tjänstemän i Borås stad har lagt ett förslag om att göra Knalleland (Vårt Torp)bilfritt, så att det blir samma villkor som i centrum. Genast väcks det då förslag om att bygga ett nytt köpcentrum vid någon av infarterna. Jag blir så trött.

Postat av: Johanna Fransson

Publicerad 2010-04-14 18:47:00

Hej! Vad glad jag belv när jag hittade din blogg! Här kommer jag kika in ofta!



Ville bara gratulera till att du fick igenom motionen om FN:s barnkonvention! Tror verkligen att detta är enda vägen gå för att få fart på processen för att värna barns rättighteter i vår lagstadning!



Ha det bra!

Johanna Fransson

Postat av: anna-lena heydar

Publicerad 2010-04-15 10:00:51

Johanna; Tack, jag är så glad över att motionen gick igenom för jag tror liksom du att det behövs för att stärka barnets rättigheter.

Lae; intressant att Knalleland ser det som en fördel att få bilfritt, men inte lika roligt att få ännu ett externt centrum för handel. Ibland undrar jag om shopping är det enda fritidsintresse många människor har? Visst känns det lite grått och trist, när man kan gå på konsert, teater, fotboll och så mycket annat roligt i livet.

Simone; Kan du också se uteserveringar längs gågatan och små trevliga specialbutiker framför dig i centrum? Jag tror att det skulle vara ett lyft för hela stan.

Postat av: Simone

Publicerad 2010-04-15 13:32:33

Just precis. Allt det där som vi åker till andra städer för att få!

Postat av: Fredrik

Publicerad 2010-04-23 11:24:15

Vet inte om jag talar för andra handlare...

Men jag tror du har gjort din egen uppfattning om vad det är som är det viktigaste för handeln...

Tror inte de flesta handllade önskar motorväg på kungsgatan...



Utan bara att främst att de befintliga parkeringarn a skall bli fria under 2 timmar, så att kunder skall kunna stanna på bekvämt avstånd och handla , gå på cafe i lung o ro utan att fundera på vad parkeringen kostar eller om en övernitisk (polis) p-vakt håller på med.



Men jag kan ha missuppfattat dig ?

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Anna-Lena Heydar

Gift sedan 38 år. Har två vuxna barn och två barnbarn. Bor på landet vid kusten i hus.

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela