Anna-Lena Heydar

Att slå eller inte slå, det är frågan

Publicerad 2010-04-04 21:07:37 i Allmänt

Jag har svårt att förstå hur en domare i en svensk domstol kan hänvisa till ett kristet arv, när hon vill rättfärdiga att man dömer mildare när en vuxen slår ett barn. Ska vi acceptera att domare har en sådan grundsyn? Min första tanke är att denna människa bör lämna sitt arbete till någon som kan läsa lagen, inte sätta sina egna värderingar framför vad som faktiskt står i lagboken.

http://svtplay.se/v/1947569/dokument_inifran/hon_ville_ju_inte_lyda


Nästa helg ska vårt partidistrikt behandla en motion som jag och min man har skrivit. Motionen syftar till att inkorporera konventionen för barnets bästa i svensk lagstiftning. Det känns än mer angeläget att upphöja denna konvention till lag, efter att tittat på programmet om hur man hanterar våld mot barn i dagens rättsväsende. Om en vuxen örfilar ett barn är det lättare misshandel, om ett barn örfilar en vuxen är det däremot allvarlig misshandel och bestraffas med stränga straff. Allas likhet inför lagen är en grundläggande princip som alltid måste gälla. Extra viktigt är det att de som är allra svagast i samhället kan lita på att makten inte ställer sig på den starkes sida.

Inkorporera konventionen för barnets bästa i svensk lagstiftning så snart som möjligt. Det kommer jag att argumentera för under nästa helgs kongress. Håll tummarna för att jag lyckas övertyga mina partivänner om att ställa sig bakom.

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Anna-Lena Heydar

Gift sedan 38 år. Har två vuxna barn och två barnbarn. Bor på landet vid kusten i hus.

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela