Anna-Lena Heydar

25 årsjubileum

Publicerad 2009-11-08 11:16:28 i Allmänt

I år firar Bohusläns museum 25 år i sina lokaler på Kampenhof.  Det är fantastiskt att vi har en så välbesökt och trevligt museum i vår stad.  Dit går man om man vill köpa en fin present, äta god mat, låta barnen leka, titta på en utställning, vara med på kommunfullmäktige eller något arrangemang (föreläsning, konsert eller annat). En träffpunkt för många intressen.

På torsdag kväll skall en panel diskutera tillblivelsen under ledning av jack Borlinger. Jag har (som vanligt) halkat in i händelsernas centrum, utan att egentligen förtjäna det.  Jag pryade på Bohusläns museum, innan de nya lokalerna fanns, alltså när det låg på Kungsgatan. Det var en jättetrevlig pryo-plats men jag förstod rätt snart att lokalerna var alldeles för små för att kunna visa alla dessa fantastiska saker som fanns i hyllorna. En dag fick jag sitta med på ett möte, då beslut skulle fattas om att bygga det nya muséet. Ritningar fanns utlagda över bordet på hur de nya lokalerna skulle se ut. Jag vet inte vilket forum det var som skulle fatta beslutet och jag kommer inte ihåg vilket år, men jag vet att det var spänning i luften och alla var upprymda och glada. Ändå tror jag inte att någon då kunde förstå hur viktigt Bohusläns museum skulle bli för Uddevallaborna. 

Hurra, Hurra, Hurra, Hurra för 25-årsjubilaren. Må det leva i många år.

Kommentarer

Postat av: Lotta K

Publicerad 2009-11-08 19:13:33

När jag kommer till Sverige/Uddevalla är det två ställen jag går till: Museet och apoteket.

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Anna-Lena Heydar

Gift sedan 38 år. Har två vuxna barn och två barnbarn. Bor på landet vid kusten i hus.

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela