Anna-Lena Heydar

Ikea, ett steg till.

Publicerad 2009-05-22 10:55:44 i Allmänt

Nu har äntligen förslaget till detaljplan för etableringen för Ikea-Ikano kommit så långt som till samråd. Man kan gå in på kommunens hemsida och ladda ner eller gå till Medborgarkontoret eller någon av de andra platser där den ställs ut fysiskt. Jag tror att många andas ut och börjar tro på att det faktiskt kommer att hända något inom en inte alltför avlägsen framtid. Visst kommer det att kosta en hel del för kommunen och man kan ställa det i relation till de förslag på besparingar som kommer inom socialnämnd och barn- och utbildningsnämnd. Man kan också ha farhågor vad gäller bäcken som rinner genom området, både vad gäller vattenflöden i kringområdet,  instabilitet i mark och att det är en lekplats för laxöring.  Ändå tror de flesta jag har pratat med att Ikea är positivt för Uddevalla.

Ikea stårför en stabilitet och långsiktighet som få andra företag i detaljhandeln kan leva upp till. En stor anledning till det är bristen på aktieägares kortsiktiga krav på avkastning. Visst är det ett vinstdrivande, internationellt företag, missförstå mig rätt, men det stiftelseformen (kunde lika gärna ha varit en kooperativ form) tillför är att man kan göra långsiktiga satsningar utan direktavkastningskrav. Om Ikea bestämmer sig för att satsa på en marknad kan man bygga mitt i en lågkonjuktur och tjäna på att få ett lägre byggpris, utan att oroa sig för att köpkraften inte är så stark just då.  Uddevalla ligger strategiskt mitt i sommarhustäta Bohuslän. Många köper Ikea-möbler och Ikea-inredning till sina sommarstugor. Alltså perfekt läge att etablera ett varuhus. Närheten till den norska marknaden är naturligtvis ett plus i dagsläget.

Att så många andra företag vill ligga där Ikea ligger, är en stor fördel för Uddevalla kommun. Förhoppningsvis kan vi ta igen "på gungorna, det vi förlorar på karusellen".  Vi behöver jobb för alla våra ungdomar som går ur gymnasiet i sommar och nästa sommar. Den stora kullen barn som föddes runt 1990, kommer ut på arbetsmarknaden just när lågkonjukturen slår som hårdast och får en tuff start på sitt arbetsliv.  Det är en av de viktigaste frågorna på den politiska agendan just nu.



Kommentarer

Postat av: Fritt ur hjärtat

Publicerad 2009-05-23 07:25:31

Jag önskar alla IKEA-förespråkare suttit fast i bilköerna på 44:an igår. FÖrst ordentliga vägar sedan IKEA!

Postat av: anna-lena heydar

Publicerad 2009-05-23 09:20:50

Långhelg och massor av sommarsugna stugägare. Jag har suttit i köer vid Torp sedan jag var liten, men det tröstar ju inte. Vi måste få motorvägsstandard vid Lerbo - Rosseröd, så att vi kan avlasta genomfarten via 44;an. ikea är bara ytterligare ett argument.

Postat av: Fritt ur hjärtat

Publicerad 2009-05-23 18:47:35

Nej Anna-Lena det tröstar inte, det gör mig ledsen att problemen är så gamla och Uddevalla inte gjort något åt dem. Vägverkets nya rondell vid Fröland är ett skämt och gör mig orolig inför de som planeras längre väster ut. Ger dig rätt i att det ger en möjlighet till förändring, men chansen är att Uddevalla kommun tar ett helhetsgrepp och ser problemet. inte bollar över det till vägverket. Vägverket bygger avfarter, de struntar fullständigt i redan etablerade bostadsområde. Tyvärr får jag känslan av att kommunen gärna gör det också, men jag fortsätter hoppas och tjata ett tag till...

Postat av: Kio

Publicerad 2009-05-23 21:08:20

Jag var har! Jah haller med dig som vanligt!

Halning fran Kenya

Postat av: Gunnar Klasson

Publicerad 2009-05-24 13:11:34

Well!

Som en tidigt motståndare till Torpetableringen överhuvudtaget är jag förstås kluven till IKEA. Jag får dock vara pragmatisk och tro på att det är bra för Uddevalla. Men självklart måste det nu satsas på vägar med bullerplank etc etc för de som nu bor inom områden som drabbas.

Trafikintensiteten har ökat överhuvudtaget coh utan att ha kollat undrar jag vad som står i förslaget till ny översiktsplan, som är ute på remiss just nu?

Skall banne mig kolla det.

Postat av: anna-lena heydar

Publicerad 2009-05-24 17:20:08

Det finns med i ÖP-förslaget att det är viktigt med att få trafiken ur staden, via Rosseröd - Lerbo och över bron. Däremot kommer Herrestad och stadsmotorvägen (44;an) att behandlas i den fördjupade översiktsplanen för centrum som kommer när ÖP för hela kommunen är färdigbehandlad. Vi (Uddevallas socialdemokrater) har ändå kommenterat just 44;an och bullret i samband med Rosseröd - Lerbo utbyggnaden, det hänger ihop.

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Anna-Lena Heydar

Gift sedan 38 år. Har två vuxna barn och två barnbarn. Bor på landet vid kusten i hus.

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela