Anna-Lena Heydar

Glas i kycklingen och andra mysterier

Publicerad 2009-03-31 08:38:26 i Allmänt

Jag är väl inte ensam om att fundera på hur glaset hamnar i kycklingen, kan jag tänka. Det är lite skrämmande att det troligen är en eller ett fåtal personer som orsakat ett storföretag så mycket bekymmer. Spekulationerna här hemma vid köksbordet är antingen en förbannad anställd som vill hämnas eller någon militant vegan som sökt sig till företaget som anställd för att sabotera produktionen inifrån. Finns det några andra mer spännande spekulationer vid andra köksbord?

Kyckling är ju annars ett ganska bra miljöval och en attack mot nötköttsförsäljningen borde ju i så fall vara en bättre miljöinsats kan man tycka. Om man var miljöaktivist alltså. Inte så att jag vill ge några tips eller så.  Det är ju inte helt lätt att göra de där vardagsvalen i matbutiken. Mannen i familjen tror att tomater odlade i växthus i Holland är en grönsak som man bör äta på vintern. Jag har hållit föredrag efter föredrag  och satt upp en fin plansch på kylskåpsdörren om vilka grönsaker man bör välja vilka månader för att minimera miljöpåverkan. Vet inte om den är för stor?

Vi är inte vegetarianer och äter gärna kött. Speciellt kött från djur som vi känner, som jag brukar säga. Varje höst får vi köpa ett lamm från grannen. Lamm som vi ser födas i hagen intill och som sedan får springa runt på ön hela sommaren tills det är dags att skicka till slakt. Vi har varit med vid lammning, utskjutsning och hemskjutsning och klippning. Det är ju så att man nästan känner dem och visst smakar det extra gott när man vet att de har haft ett gott liv? Det är svårare att nacka kycklingar och plocka dem. Utegående höns blir inte så mycket kött på benen och det är ett jättesjå för en "stabo" som jag att plocka höns. Jag måste erkänna att jag har gett upp den delen av självhushållningen.

Att odla egna grönsaker och örter är däremot en passion, även om den inte alltid är så fruktbar. Min morotsodling har aldrig lyckats. Jag skall göra ett nytt försök i år igen, så vi får se. Såg på det underbara programmet från trädgård till tallrik och inspirerades. Kanske kan lite gräslök göra susen?

Kommentarer

Postat av: Karolina

Publicerad 2009-04-01 02:23:23

Oj va läskigt med glas i kycklingen! Håller helt klart med om att lammen från oxevik känns så mycket bätte att äta!

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Anna-Lena Heydar

Gift sedan 38 år. Har två vuxna barn och två barnbarn. Bor på landet vid kusten i hus.

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela