Anna-Lena Heydar

renhållning och biogas.

Publicerad 2009-06-03 08:11:43 i Allmänt

Hemma igen efter studieresa med Uddevalla energi. Tänk att renhållning kan vara så intressant? Vi gjorde besök på Norra Skånes renhållning och fick se en fantastisk anläggning. Det roliga var att man i sina byggnader försökte ta tillvara material på ett spännande och roligt sätt. järnvägsräls som träppräcken mm. Det ger ett genuint och genomtänkt intryck. Dessutom var själva anläggningen imponerande stor.

Det vi var speciellt intresserade av var biogasanläggningen. Vi skall ju sätta ihop en biogasanläggning vid va-verket vid Skansberget inom kort. Det kommer att bli spännande. Därför är det så viktigt att lyssna på andra som redan har satt igång och ta del av deras, både goda och mindre goda, erfarenheter. Man behöver ju inte göra samma fel två gånger.  

Man blir ju lite sugen på att köpa en gasbil. Det känns verkligen rätt att köra på ett bränsle som tillverkats av restprodukter och bidrar till ett klimatneutralt utsläpp. Idag kommer många nya gasbilar ut på marknaden men det blir nog inte förrän det blir en andrahandsmarknad som utecklingen kan ta fart ordentligt. Att köpa en helt ny bil är inte självklart för de flesta. Vi ligger långt efter till exempelvis Italien, som redan idag har över 500 000 gasdrivna fordon!!!  Fiat har flera modeller som nu börjar säljas i Sverige, till och med lilla Punto finns i biogasmodell. Jag får nog fortsätta köra min lilla C1 som trots bensindrift faktiskt klassas som miljöbil, eftersom den bara drar 0.4 vid blandad körning. Det är också ganska ok.

Kommentarer

Postat av: Gunnar Klasson

Publicerad 2009-06-03 20:42:23

Det där med gasbil är underligt. Jag gick i körskola i Göteborg hösten 1963 och körde upp i januari 1964. "Min" bil var en Volvo PV som gick på gas! Hade bilskolläraren inte behövt tanka bilen vid min sista körlektion, hade jag aldrig fått veta att det var en gasbil. Jag hade inte märkt någon skillnad. När vi körde in till bensinmacken parkerade jag vid en av bensinpumparna varvid bilskolläraren sa att jag skulle köra längre bort till en ensam pump. Och när jag skruvade av tanklocket var där ett munstycke för gas istället för ett hål att pumpa in bensinen i.

Jag har sedan dess undrat: "Vad i hela världen har hänt med utvecklingen av gasbilar under de 45 år som gått sedan dess?

Postat av: anna-lena heydar

Publicerad 2009-06-03 21:50:11

Det har väl varit för billigt med bensin, helt enkelt! Sedan är det ju en fråga om att ha ett distributionsnät parallellt och det kostar ju. Tekniken har ju ändå ha funnits så länge och är väl beprövad.

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Anna-Lena Heydar

Gift sedan 38 år. Har två vuxna barn och två barnbarn. Bor på landet vid kusten i hus.

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela