Anna-Lena Heydar

upphovsrätten och Ipred

Publicerad 2009-02-27 08:21:13 i Allmänt

Det är sorgligt att höra inläggen i rättegången mot Pirate Bay. När den inkallade forskaren berättar vad man kommit fram till i sin forskning kring hur det faktiskt är med köp av musik i förhållande till nedladdning och får frågor kring sin politiska ställning??? Vad menar branschen? Att oberoende forskning är av ondo därför att den bevisar att de faktiskt har fel. De som laddar ner mest är de som också köper mest musik och film.  Jag säger igen som den goda Sally "Man kan inte bromsa sig ur en uppförsbacke".

Ipred är bara en löjlig och onödig lag, som försenar utvecklingen av nya möjligheter till spridning av kultur och kommunikation över gränserna. Jag kan bara konstatera att ingen demokratiskt styrd makt har lyckats stoppa utvecklingen.  Varför kan vi aldrig lära oss av historien? Branschen har varit/är trångsynt och har halkat efter i vad som efterfrågas på marknaden. Man kan inte längre producera dussinfilmer med schabloner och tjäna pengar på det. Men om denna nya generation verkligen hittar en kvalitet i filmen eller musiken, går de och köper den. Man vill inte betala för skräp helt enkelt.  Har lärt mig att man i det militära säger; Gör om gör rätt!

Kommentarer

Postat av: Den där Hollertz

Publicerad 2009-03-02 14:28:25

Håller med. Jag laddar ned en och annan musikinspelning från nätet och varje gång jag hittar något jag gillar slutar det alltid med att jag köper CD:n. När en CD kostar 250 kr vill man ju inte gärna köpa grisen i säcken så att säga. Elton John konstaterade för något år sedan att upphovsrätten och internet inte kan existera tillsammans, hans något kontroversiella lösning var att förbjuda internet. IPRED lagen ligger på samma nivå och kommer att misslyckas.

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Anna-Lena Heydar

Gift sedan 38 år. Har två vuxna barn och två barnbarn. Bor på landet vid kusten i hus.

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela