Anna-Lena Heydar

Det som du gör mot alla dessa mina minsta...

Publicerad 2009-12-28 14:12:47 i Allmänt

Jag vet inte om citatet är helt rätt, men det är ändå fantastiskt skönt att se hur kyrkan öppnade sina dörrar för flyktingpojkarna från Afghanistan och såg till att de fick tak över huvudet, mat och värme i julnatten. När jag och mamma var på julottan, berättade prästen en berättelse av Tolstoj, om skomakaren som i väntan på Jesus hjälpte människor som behövde hans värme, mat och skor.

Att hjälpa andra medmänniskor som behöver oss. Det är väl det som är julens finaste budskap? Men hur många är vi som har gjort det under julens frosserier och överflöd? Jag tänker inte framhäva mig själv på något sätt. Jag har hemfallit åt precis det; frosseri, vila och umgänge med familjen. Det behövs ju också för att orka med resten av livet, men det är så härligt att höra berättelsen om dessa pojkar som efter sin långa resa fick känna sig välkomna hit. Nu väntar asylprocessen och jag är inte lika säker att de kommer att möta samma välvilja, tyvärr. Vår asylpolitik präglas inte av julens budskap.

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Anna-Lena Heydar

Gift sedan 38 år. Har två vuxna barn och två barnbarn. Bor på landet vid kusten i hus.

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela