Anna-Lena Heydar

TBE i Bohuslän

Publicerad 2009-04-03 08:02:18 i Allmänt

Sonen, som vill införa övergångsregler för Stockholmare, får genast vatten på sin kvarn. Vi vet ju alla var det kommer ifrån, eller hur? Skämt åsido, så är det ju en obehaglig och allvarsam sjukdom. Jag undrar om den också drabbar de djur som kan få fästingbett? Jag tror mig veta att hundar kan få borrelia, så de borde ju också kunna få TBE. Kan katter får det? Efter alla fästingar man har plockat från sina djur så börjar ju oron att mala.

Jag har haft en fästing i mitt liv.  Det kan ju bero på många olika saker. Jag är rätt så mycket ute i skog och mark, så det beror inte på att jag inte borde kunna träffa på de små gynnarna. Min teori är att de inte gillar mig. Jag har väl inte tillräckligt gott blod. Kanske lite surt? En surkärring rakt igenom, helt enkelt.

Man kanske borde känna sig lite ratad och nedvärderad, åtminstone av dessa guds minsta varelser (jo, jag är medveten om att det finns ännu mindre saker därute...). Men jag kan inte säga att jag är annat än ganska nöjd med att inte vara älskad av småkrypen. Inte ens myggen tycker speciellt bra om mig. En gång lånade jag myggstick för att INTE bli biten, då fick jag stick över hela det parti där jag smetat på eländet. Det har jag aldrig testat igen och således inte fått några fler myggstick.

För säkerhets skull bör man kanske ändå se till att alla nära och kära får en vaccination mot TBE. Fjällbacka är inte så långt bort och vi tar ju ibland en tur längs kusten även i fästingstider. Trots alla Stockholmare.

Kommentarer

Postat av: grannfrun

Publicerad 2009-04-03 15:36:52

Tyvärr har du rätt i dina farhågor. Jag vet att iallafall hundar kan drabbas, troligtvis även katter. Ska ni låta vaccinera er så gör det snart. Man behöver två sprutor med ganska kort intervall för att få skydd inför årets fasor. Sedan även boosterdos efter ett tag.

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Anna-Lena Heydar

Gift sedan 38 år. Har två vuxna barn och två barnbarn. Bor på landet vid kusten i hus.

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela