Anna-Lena Heydar

Påskelden har brunnit ner

Publicerad 2009-04-12 08:47:23 i Allmänt

Jag antar att Påsken inte officiellt är riktigt över, men jag tycker att när man har sett Påskelden brinna klart är det liksom inte så mycket mer att fira. Det är lite dagen efter, på mer än ett sätt. Däremot är det en underbar vårdag och det ser ut att kunna bli riktigt varmt. Jag tror att alla buskar och blommor slår ut idag. Igår svällde knopparna till bristningsgränsen och nu är det liksom inte så mycket mer kvar än att slå ut i full blom. Forsytian, slånen, doftolvonen och kanske till och med persikoträdet är redo för sin blomprakt.

Det har varit kallt inatt så ännu så länge är det lite kyligt i luften, men såhär innanför köksfönstret börjar värmen att stiga rejält. Min lilla dadelpalm tror nog att den kommit till sydligare nejder för den trivs och får nya blad varje vecka. Det kliar ju i fingrarna för att få komma igång och så och plantera utomhus men jag vet att det är för tidigt ännu. Det kommer att bli kallare igen och risken finns att det snöar eller fryser till länge än. Trots det så känns det som sommar just idag.  Jag skall ta kaffekoppen och sätta mig i växthuset en stund och bara njuta.

Kommentarer

Postat av: Gunnar Klasson

Publicerad 2009-04-12 11:41:17

Fint att traditionen lever vidare ute på Bokenäset. Själv har jag inte sett en enda påskeld i år. Annat var det i slutet av 60-talet då jag körde från Skaftö till Uddevalla på Påskaftonskvällen. Jag räknade till 17 påskeldar då. Undrar hur många det var i går?

Mvh

Gunnar

Postat av: anna-lena heydar

Publicerad 2009-04-12 18:25:27

Här i Oxevik hade vi i alla fall två (2) påskbrasor, vad jag vet, kanske ännu fler.

Postat av: Fritt ur hjärtat

Publicerad 2009-04-12 22:00:23

Här på Kissleberg var det ingen. Säkert första gången på 30 år. Ingen av 250 hushåll kunde tänka sig vara brandvakt. Det är så traditioner går i graven...

Maken och7 eller jag har vaktat de senaste 10 åren, nu tyckte vi någon annan skulle. Tyckte ingen annan.

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Anna-Lena Heydar

Gift sedan 38 år. Har två vuxna barn och två barnbarn. Bor på landet vid kusten i hus.

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela