Anna-Lena Heydar

Yerba - ett andningshål i vardagen

Publicerad 2008-09-23 09:34:09 i Allmänt

Var och fikade (det blev faktiskt lunch när jag tänker efter lite, de har ju så goda toast!) på Yerba med min väninna Simone häromdagen. Vi hade stämt träff där för att det är så mysigt att fika, antingen ute i trädgården eller inne det gamla trähuset. Jag och dottern brukar också försöka komma dit någon gång ibland för att sitta och mysa.

Första gången jag var på Yerba var med min pappa. Han var en nyfiken själ och när han fick se att de hade öppnat affär i det gamla skomakeriet, gick vi in och bad att få titta runt. Vi blev väl mottagna, som man ju alltid blir på Yerba, och fick en liten guidad tur runt i huset. Även de delar som inte var butiken. Då hade ännu inte kaféverksamheten kommit igång men man kunde känna husets möjligheter, även om det var mycket kvar att göra.

Nu har de fantastiska människor som driver stället, lyckats omvandla det gamla torpet till en oas i staden. Den fina gamla fruktträdgården har kvar sin gammaldags charm men har fått ett lyft med många sittplatser. Helt rättvist att de fick Uddevalla kommuns kulturpris förra året.  Glöm förresten inte bort att man kan nominera till 2008 års kulturpris innan september månads utgång. Det är inte helt lätt att hitta informationen på hemsidan men det går att skicka in förslag till kulturförvaltningen via vanlig post och borde ju gå att skicka via e-post också.

Eftersom Simone just nu sitter i rullstol, inför en operation, blev vi sittande i trädgårdens paviljong-nytillskott för säsongen och ett riktigt drägelobjekt för en trädgårdsälskare och då menar jag inte en sådan där trädgårdsälskare som älskar rabattrensning utan en som älskar sitta ner i trädgården och njuta.  Vi satt i alla fall i paviljongen och småpratade medan vi åt toast och hade det gott i solskenet. 

Jag kunde inte låta bli att ta några kort för att ge inspiration till grannen som vill ha en sådan här installation i sin trädgård.  Så länge kan hon njuta av dessa bilder och kanske gå och fika på Yerba någon dag med sin granne?
Nåja, man kan ju inte njuta hela tiden. Ibland måste man jobba också och just nu sitter jag och jobbar i mitt växthus!!! Visst är det orättvist? Jag är fortfarande så lycklig över mitt trådlösa brredband och att det når ut till växthuset. Så länge inte jag får frostskador i tårna kommer jag att sitta här och surfa på min dator.

Kommentarer

Postat av: Fritt ur hjärtat

Publicerad 2008-09-23 15:46:29

Tack Anna-lena för sist, det var mysigt och roligt. Jösses som jag skrattade, det behövdes!! Tiden flög tydligen för jag sa ju vi suttit en timme, men när jag kom till bilen var det två!!!

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Anna-Lena Heydar

Gift sedan 38 år. Har två vuxna barn och två barnbarn. Bor på landet vid kusten i hus.

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela