Anna-Lena Heydar

Höst i växthuset

Publicerad 2008-10-19 18:44:01 i Allmänt

Nu är det dags att röja ur växthuset och tömma det för denna säsong. Idag har jag slängt ut nästan alla tomatplantor och chiliplantor. Det blev inte riktigt alla, trots att min ambition var att få ut allt.  Det mognar fortfarande tomater och chili och plantorna är så fina att det är svårt att slänga dem på komposten. Några fick stå kvar ett litet tag till. Alla ömtålliga plantor åkte i alla fall in i huset igen. Jag är lite rädd för frosten och att allt en morgon skall stå där bortom all räddning, Avocadon, som min snälla granne gav mig, har hamnat i köket, liksom citrusplantor, papaya och annat exotiskt.  Däremot skall jag försöka bädda in mina mullbär och lager i en av odlingslådorna med frigolit.

Just nu sitter jag i växthuset med tända ljus och njuter.  Mörkret sänker sig över viken och det börjar bli lite kyligt. Försökte få ut mina pojkar men ingen var intresserad så jag tog med mig datorn i stället! Tre pumpor finns det kvar och de har fått dekorera växthuset ett tag innan de får bli pumpapaj, soppa eller gryta. Kanske kan vi göra en halloween-lykta av en. Det är ju inte så långt kvar tills oktober tagit slut också. Hösten har varit ganska fin i år. Mycket sol och milt. Jag tänker att sitta i mitt växthus så länge det går utan att få frostskador.

Det finns en del att tänka på inför nästa säsong i trädgården. Jag satte mina tomatplantor lite för tätt för att de skulle få plats att bre ut sig. Kanske kan jag låta bli någon sort nästa år. Vildtomat vill jag i alla fall ha och gärna tigrella och gul pärontomat och någon biffig. Det var väldigt trevlig med chili och de små söta auberginerna. Naturligtvis måste jag har physalis, det är ju så gott att plocka direkt och äta. Basilikan misslyckades jag helt med. troligen för att det blev för tätt- Den fick inte plats och inte ljus. Lite mer försådd av persilja, dill, sallad och kål skall jag ha för utplantering. Det tog fort slut i landet.  Squash och kanske någon pumpa är också gott.

Det ser ut att bli rätt så fullt nästa år också. Vad svårt det är att  begränsa sig?!!

Kommentarer

Postat av: Fritt ur hjärtat

Publicerad 2008-10-20 07:57:50

Skulle du mot förmodan få för mycket av något...vet jag en som tar emot visst överskott;-)

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Anna-Lena Heydar

Gift sedan 38 år. Har två vuxna barn och två barnbarn. Bor på landet vid kusten i hus.

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela