Anna-Lena Heydar

Sommartankar

Publicerad 2008-07-09 14:29:09 i Allmänt

Nu är det semester, sedan en vecka,  och jag har faktiskt börjat känna mig ledig. På riktigt.
Det tar en vecka eller så innan man kommer i semesterkänsla. Första veckan hängde jag upp hängstolen i växthuset och lade ut kuddar och sittdyna. Först nu kan jag sätta mig utan att känna stress över ogräs och bärplockning.  Underbart.

För en liten stund sedan var jag och hunden ute i skogen. Hon, hunden Maya alltså, har svårt med värmen och tycker om att vara i skuggan hela dagarna. Därför blev det skogen. Min man har slagit vad om att han skall hitta kantareller före mig i år. Han har redan förlorat! En liten skål men full med sommarkantareller väntar i köket på att bli rensade och stekta i smör till kvällsmackan. Jag tycker faktiskt lite synd om honom, men kanske kan en kantarellsmörgås bli lite plåster på såren?

Jag har alltid gillat att plocka vad skogen erbjuder, allt efter säsong. Egentligen var jag på jakt efter blåbär men det ser inte ut att bli något riktigt blåbärs-år, i år.  Kanske var det för torrt när de blommade? Vad vet jag. Någon liten blåbärspaj skall jag försöka få ihop till i alla fall. Annars har jag röda och svarta vinbär, rabarber och hallon som väntar i trädgården. Jag har redan kokt flädersaft och saft på vita vinbär och hallon. Det räcker med några nävar hallon för att det skall smaka av solmogna söta bär.  Det har jag fått lära mig av grannfrun som brukar vara inne och kommentera min blogg. Tack för det!

Mina tomater hänger i stora klasar i växthuset men inte en enda har börjat mogna ännu. Det är kanske lite tidigt men jag längtar så efter att få plocka vildtomater och tigrella till min sallad. Jag kan nästan känna smaken redan men får nöja mig med att drömma ett tag till. De får agera djungel i min växthuskoja så länge.

Kommentarer

Postat av: Brodern

Publicerad 2008-07-11 14:38:53

Hej!

Du har nog rätt. Jag läste i tidningen i morse (i Nerikes Allehanda tror jag det var) att Sveriges Lantbruksuniversitet gjort sin årliga blåbärsinventering. Det ser inte bra ut i södra Sverige. I runda tal 4-6 blåbär per kvadratmeter väntas det bli mot 12-16 blåbär på samma yta förra året.

Så det stämmer nog att det får bli mer vinbär, rabarber och hallon till pajen.

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Anna-Lena Heydar

Gift sedan 38 år. Har två vuxna barn och två barnbarn. Bor på landet vid kusten i hus.

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela