Anna-Lena Heydar

Kakeldrömmar

Publicerad 2008-02-25 08:10:01 i Allmänt

Nu är vi igång med nästa renoveringsprojekt. Men just när vi fått ner allt gammalt kakel och gjort iordning underlaget, tog pengarna slut. Varför måste alla stora räkningar komma i februari? Nåja, det blir till att vänta till nästa lön för att slutföra arbetet. Nu har vi alla fall kommit så här långt.

Ett hus har ju alltid något som kräver en insats och just när man tror att man är färdig, börjar man om på nytt. Tapeter som man har tröttnat på eller något annat lite dyrare. Pratar vi badrum eller kök, blir det genast dyrt. Drömma kan man alltid men när verkligheten sätter in får pengarna sätta gränserna. Det kan bli hur dyrt som helst!

Vårt kök är från 50-talet. Något som jag verkligen gillar är det lösa bakbordet som man kan lyfta ur och lägga på köksbordet eller köksbänken. Sådana detaljer hittar man bara i riktigt dyra kök idag. Jag vill egentligen inte byta hela mitt kök utan istället komplettera. Därför blev ny färg på skåpluckorna och nytt kakel det jag har prioriterat.

Kaklet har fått stå tillbaka för andra, mer akuta, investeringar men nu är det alltså snart dags. Vi har diskuterat andra lösningar än kakel och haft lite funderingar på att sätta tapet med glasskiva framför. Det skulle var lite kul att göra något annorlunda men vi har en vedspis intill spisen och det kan bli rätt varmt så risken är väl att glaset spricker, i värsta fall. Kakel är ju trots allt ett mer beprövat alternativ.

Vi har hittat ett vackert kakel i terrakotta från Höganäs som vi alla föll pladask för. Med lite Egypteninspirerat mönster i relief som komplettering till de slätare plattorna. Det kommer att bli svårt att välja något annat nu när vi har sett det. Inte är det det billigaste alternativet men, som sagt, vi får vänta tills nästa löning kommer och hoppas att räkningarna är mer humana nästa månad.

Kommentarer

Postat av: lovisa

Publicerad 2008-02-25 08:21:41

ha en bra måndag!

Postat av: helena grannfrun

Publicerad 2008-02-26 17:55:41

Såå. Du tror inte på glasväggen? Klinker låter helt underbart också. Hoppas att jag snart har hostat färdigt så jag kan komma och beundra. Min egen köksrenovering gick ju om intet tack vare flunsan, men skam den som ger sig.....

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Anna-Lena Heydar

Gift sedan 38 år. Har två vuxna barn och två barnbarn. Bor på landet vid kusten i hus.

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela