Anna-Lena Heydar

Gröna ägg?

Publicerad 2008-02-14 08:12:25 i Allmänt



Nu har våra grönvärpande Isbarhönor börjat lägga ägg! Det är de enda hönorna som lägger ägg för tillfället så vi har bara turkosskimrande frukostägg i olika nyanser. Förhoppningen är att vi skall kunna lägga både bruna och "vanliga" vitbeiga i korgen, vad det lider. Men än så länge är det bara de fyra systrarna Isbar (Isabell, Isolde, Isa och Isadora) som troget lämnar var sitt ägg i reden varje dag.  Kanske skulle jag passa på att fråga om någon har en Isbartupp? Våra tuppar blev tragiskt ihjälpbitna av någon i höstas och nu har vi bara gamle Gunnar, vår Orpingtontupp i hönsgården.

Det är bara ett av alla tecken på att våren är på väg. De nästan lilafärgade björkarna visar att saven nu har stigit och knopparna håller på att svälla tills de till slut brister av otålighet en riktigt solig dag. Småfåglarna håller morgonkonsert i slånbärssnåren när jag hämtar in tidningen. Sommarhusägarna börjar komma ut och titta till sina hus på helgen. Det har gått så fort den här våren att jag missade ejdrarnas underbart spöklika parningsläten. De simmar redan par om par nere i viken.

Det lät nästan lite Taubeskt, eller hur? Våren inbjuder till att gå runt och gnola Inbjudan till Bohuslän. Fåren betar nere på ängen och allt det andra stämmer också¨i stort sett. Vi är ju inte mer än kort båttur genom Strömmarna från Flatö.

Våren ÄR en härlig tid.

Kommentarer

Postat av: Malin E

Publicerad 2008-02-28 12:47:57

Hej!
Jag satt just & googlade på grönvärande hönor och fick då fram din blogg. Jag funderar nämnligen på att ge mina föräldrar en grönvärpande höna i påskpressent. Men de vill ha hönor som värper bra, inte bara värper vackra ägg.
Men vad jag förstår värper dina bra. Tipps på vart jag får tag i en sådan höna?

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Anna-Lena Heydar

Gift sedan 38 år. Har två vuxna barn och två barnbarn. Bor på landet vid kusten i hus.

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela