Anna-Lena Heydar

julstress, nej då?

Publicerad 2008-12-03 08:38:55 i Allmänt

Jag har inte hunnit med att blogga på länge nu. Egentligen har jag haft så många saker som jag velat skriva om. Bland annat en underbar föreläsning om framtidsfrågor. Kanske för att den bekräftade alla mina funderingar om vad som känns rätt och riktigt. Ingen som läst min blogg kan ha undgått att se att min motvilja mot Björklunds skolpolitik är grundmurad. Nu fick jag argument för att fortsätta diskussionen. Ungdomarna är i det nya paradigmet Förståelsesamhället. Ett samhälle som bygger på kommunikation och koncept. Ett samhälle som behöver människor med kreativitet och förståelse (inte korvstoppningskunskap!)  och som har stora kontaktnät över hela världen (alltså behöver de kunna många språk - inte bara svenska och engelska!).

En annan föreläsning som jag har velat skriva om är EU-parlamentarikern Jan Anderssons kväll i Folkets Hus. Euparlamentsvalet är ett val som alla andra och hänger ihop med alla andra. Vi måste lära oss att ta för oss och delta i den ideologiska/politiska debatten i Europa för att påverka det som bestäms i parlamentet där. Det är lika viktigt som att rösta i riksdagsval, regionval och kommunval. Europa påverkar oss varken vi är med i EU eller inte. Någon gång måste vi sätta ner foten och engagera oss på riktigt. Svenskar är ju så bra på allt, låt oss då visa det för alla andra européer! ( lite provokativt kanske ?)

Annars är det väl vardagsnära saker som jag velat skriva om. En bok av Marjane Bakhtiari "kalla det vad fan ni vill" har blivit min färjebok (den bok jag läser när jag åker färjan till Lysekil två dagar i veckan).  Den är så härlig och rolig och tänkvärd att jag hoppas många läser den. En ny Göran Persson - bok har kommit ut. (nej inte förre stadsministern utan den 30-talspolis som Lennart Brohed har skapat.)  Stenbrottet. Den skall jag skicka efter och läsa i julhelgen.

Men som sagt, det har inte blivit så mycket skrivet den senaste tiden. Julen närmar sig med stormsteg och det är väldigt intensivt med alla möten och avslutningar just nu. Dessutom skall man försöka hinna med att julstäda och hänga upp nya gardiner och annat smått och gott. Julstress?

Kommentarer

Postat av: Fritt ur hjärtat

Publicerad 2008-12-03 09:17:23

Jag reflektarde rätt mycket kring Jan Anderssons besök, man kan ju kika på det om man vill;-)

Postat av: Lotta K

Publicerad 2008-12-07 09:09:50

Hej Anna-Lena! Vad kul med en ny brohedbok. Jag älskar hans böcker! Min mamma brukar (har brukat?) skicka i julklapp och jag kastar mig över dem.

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Anna-Lena Heydar

Gift sedan 38 år. Har två vuxna barn och två barnbarn. Bor på landet vid kusten i hus.

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela