Anna-Lena Heydar

Tomatskörd

Publicerad 2007-09-20 15:08:45 i Allmänt

Hösten har verkligen satt in ordentligt och det är nu kyligt både på morgon och kväll. Det är den tiden när man inte riktigt vet vad man skall ta på sig på morgonen. Antingen fryser man initialt eller så svettas man halvt ihjäl frampå eftermiddagen.  Med en fot i frysen och en i spisen har man det i medel riktigt skönt!!

Äntligen har mina frilandstomater börjat mogna och jag låter dem hänga kvar så länge inte frosten kommer. Då får vi väl göra stekta gröna tomater, grön tomatpaj, inlagda tomater och tomatmarmelad i långa banor. Men ännu mognar de sakta med säkert ute i trädgården. Det är fantastiskt med egna tomater i olika färger i salladen. De smakar så mycket mer än köpetomater.  Och jag ser naturligtvis fram emot att kunna få en tidigare och längre tomatskörd nästa år i mitt växthus...

Höstastrarna har inte riktigt slagit ut ännu så vi får njuta av gladiolusblommornas härliga färgblandningar så länge.  De är så ståtliga med sina långa stänger av flerfärgade blommor. 

 

Kommentarer

Postat av: en av dina beundrare

Publicerad 2007-09-23 18:42:05

Hösten är en fin årstid. Underskattad och klämd mellan den "varma" härrliga sommaren och den mindre uppskatade vintern,
Det var vackra höstbilder!

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Anna-Lena Heydar

Gift sedan 38 år. Har två vuxna barn och två barnbarn. Bor på landet vid kusten i hus.

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela