Anna-Lena Heydar

Växthusföljetongen

Publicerad 2007-10-07 10:09:04 i Allmänt

Jag hade nästan glömt bort att rapportera senaste nytt från växthusfronten. Det har ju dragit igång med full kraft på jobb och i politiken vid denna tiden på året. Allt börjar snurra på så fort att man måste koncentrera sig på att hålla sig på benen och orkar inte riktigt med att tänka på annat.

Jag har dock inte glömt mitt växthus och även om det är långt till nästa odlingssäsong så kan jag inte låta bli att planera lite grann. Tomatfröer har jag kvar från i år, då jag och grannen skickade efter 10 olika tomatfröer från någon trädgårdstidning. Min granne har fått en jätteskörd i sitt växthus och de små gula pärontomaterna hänger i stora tunga klasar, så jag kan föreställa mig mitt eget växthus nästa sommar med likadana prunkande tomatplantor.  Fikonplantan har hamnat i en kruka inne i växthuset i väntan på vintern. Förmodlingen får jag gräva ner krukan så att den inte fryser ihjäl innan nästa sommar kommer.

Dottern och mannen har målat trästommen vit och nu är även plasten på på baksidan. Bara dörren saknas! Om vi inte hittar någon passande dörr innan vintern får vi lösa det provisoriskt med byggplast så länge. Min dröm är att hitta en vacker gammal dörr, kanske en verandadörr med fönster. 

Men idag får jag bara drömma och vänta på att de stora pallarna med pellets som står staplade bakom växthuset skall värma upp oss i vintermörkret. När de är borta är det troligen dags att börja planera nästa års odling på allvar.


Kommentarer

Postat av: Han igen

Publicerad 2007-10-08 14:51:35

Vilket vakert växthus!! Helt unikt!!

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Anna-Lena Heydar

Gift sedan 38 år. Har två vuxna barn och två barnbarn. Bor på landet vid kusten i hus.

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela